Pim Evers kan je schetsen als een creatieve duizendpoot met innoverende en revolutionaire ideeën. Geboren in 1973 in Thailand. Hij studeerde aan de TU in Delft Elektrotechniek maar vond dit te theoretisch en studeerde in 1999 uiteindelijk af aan de TH in Rijswijk op Technische Bedrijfskunde waar het onderwijs veel praktischer gericht was. In zijn studententijd was Pim al bezig met het opstarten van kleine bedrijfjes die veelal voort kwamen uit studieopdrachten. Vanaf 1999 was Pim oprichter van diverse ICT-bedrijven onder andere met de oprichters van XS4All, een technisch bedrijf met hoge kwaliteit video distributie en later een communicatiebureau in Rotterdam. Hij verzeilde pas laat in de horeca na herstel van een ernstig ongeluk in 2006 waaraan hij een ernstige zenuwbeschadiging tussen zijn nekwervels opliep, dit leverde hem een permanente duizeligheid op wat hem derhalve noopt tot zorgvuldig met zijn energie om te gaan. Na een prijsvraag van de gemeente Amsterdam kwam hij in 2010 in de horeca terecht bij het nu spraakmakende cultuurpodium en café-restaurant Hannekes Boom. Elf jaar later is hij (mede-)eigenaar en oprichter van een zeventiental horecabedrijven met een grote diversiteit zoals onder anderen; de Bloemenbar, Vergulden Eenhoorn, Disco Dolly, Urban Space Agency, Cannibale Royale (zes locaties), Café Restaurant Nieges, Oliva, Hannekes Boot, Café Nieuw Amsterdam, West-Indisch Huis, A Matter of Taste Catering en Aloha Bowling. Naast al deze activiteiten ook nog eens actief, sinds 2018, als voorzitter van Koninklijke Horeca afdeling Amsterdam. De kettingvraag van ons vorige interview met Rober Willemsen, “Waar haal jij de ambitie, energie en drive en politieke correctheid vandaan om dit te blijven doen?”, is de start van dit boeiende interview. Antwoord zit hem wellicht in zaken anders willen doen, zaken niet als een gegeven willen aannemen en zaken willen veranderen, jezelf vasthouden aan positieve zaken, maar vooral ook in het samen met mensen zaken willen realiseren, aanpakken en veranderen. HorecaAdviesBureau.nl sprak met hem in een openhartig interview over transparantie, open agenda’s en de clashes met het gemeentebestuur van Amsterdam ten tijde van Corona in Café Nieuw Amsterdam. Een historisch pand met allure in de Haarlemmerstraat, waar het vroeg op de dag al gezellig druk begint te worden.
“Naast de financiële situatie van veel bedrijven, is op dit moment echt actueel de personeelsproblematiek. Wij als organisatie proberen inspirerend te zijn voor jongeren om in onze branche te komen werken, wij betalen boven de CAO. De hoge uurlonen betaald door bijvoorbeeld de GGD’s maakt het echter lastig om jongeren terug te laten keren naar de branche.” Daarnaast maakt Pim zich zorgen over een ander onderwerp. “Men op het Stadshuis heeft geen idee wat horecaondernemers allemaal moeten, meemaken en doen in deze tijd. Meer knowhow en inzicht in onze sector is wenselijk” Pim is van mening dat beleid en regelgeving getoetst zouden moeten worden op de consequenties en gevolgen. “Het wantrouwen van onze branche en de regelgeving voor horecaondernemingen op ondermijning en allerlei andere controles zoals de BiBoB maken het verkrijgen van horecavergunningen zeer lastig en kost maanden. Met als gevolg voor startende ondernemers flinke kosten van huur en personeel. Dit terwijl bijvoorbeeld een willekeurige kapperszaak in Amsterdam in korte termijn van de hand kan worden gedaan met een flinke overwaarde zonder dat hier een fatsoenlijke controle op plaatsvindt. Gelukkig heeft onze Burgemeester dit door en heeft hier aandacht voor gevraagd bij de landelijke instanties.”
“Ondanks alle eerder genoemde problemen, het scheiden van zakelijke en gastvrije activiteiten, het juist niet laten merken van je zakelijke problemen en dienstbaar blijven en je verplaatsen in de gasten.” Is volgens Pim een grote uitdaging van de hedendaagse horecaondernemer. Juist nu er personeelstekorten zijn biedt een branche geleide opleiding veel kansen. Pim geeft aan dat de kansen om mensen en opleidingen in de horecabranche te laten starten er juist nu zijn. “Leer medewerkers dienstbaar en tolerant te blijven naar hun gasten. De jeugd verandert continue en er zijn andere behoeftes. Een gevaar komt bij de 10 minuten bezorgservices vandaan. Medewerkers kunnen hier heel flexibel werken en dat ligt dichter bij de behoeftes en wensen van jongeren. Wij als branche moeten ervoor zorgen die aansluiting te vinden bij jongeren die anders denken, willen en doen. Laat opleidingen aansluiten bij het nieuwe leren en flexibilisering van de maatschappij. Praktijkgericht onderwijs zoals bij de “House of Hospitality” of een “Cannibale Royale Academy” sluit beter aan bij de hedendaagse maatschappij en wij kunnen samen de oude ROC structuren verbeteren. De beste hospitality medewerkers kunnen overal terecht of dit nu banken zijn of dienstverlenende bedrijven. De zorg die wij moeten hebben is dan ook deze medewerkers vast te houden voor onze branche, door het ook leuk voor zij te maken en zaken met elkaar te regelen en te doen.”