Interview met Pim Evers een betrokken en gedreven horecaondernemer en voorzitter KHN uit Amsterdam!

Horeca Adviesbureau Succesverhalen


Pons Hoogendoorn en Ger Henkelman van HorecaAdviesBureau.nl Interviewen Pim Evers in Amsterdam op 1 Oktober 2021 aan de hand van onderstaande vragen:
1. Algemene schetst loopbaan
2. Wat is voor jou horeca
3. Wat is jouw grootste uitdaging
4. Hoe denk je, ga je of heb je dit opgelost
5. Wat is de grootste uitdaging voor de horecaondernemer
6. Aan welke ondernemer zou jij, welke vraag willen stellen.



1. Algemene schetst loopbaan

Pim Evers kan je schetsen als een creatieve duizendpoot met innoverende en revolutionaire ideeën. Geboren in 1973 in Thailand. Hij studeerde aan de TU in Delft Elektrotechniek maar vond dit te theoretisch en studeerde in 1999 uiteindelijk af aan de TH in Rijswijk op Technische Bedrijfskunde waar het onderwijs veel praktischer gericht was. In zijn studententijd was Pim al bezig met het opstarten van kleine bedrijfjes die veelal voort kwamen uit studieopdrachten. Vanaf 1999 was Pim oprichter van diverse ICT-bedrijven onder andere met de oprichters van XS4All, een technisch bedrijf met hoge kwaliteit video distributie en later een communicatiebureau in Rotterdam. Hij verzeilde pas laat in de horeca na herstel van een ernstig ongeluk in 2006 waaraan hij een ernstige zenuwbeschadiging tussen zijn nekwervels opliep, dit leverde hem een permanente duizeligheid op wat hem derhalve noopt tot zorgvuldig met zijn energie om te gaan. Na een prijsvraag van de gemeente Amsterdam kwam hij in 2010 in de horeca terecht bij het nu spraakmakende cultuurpodium en café-restaurant Hannekes Boom. Elf jaar later is hij (mede-)eigenaar en oprichter van een zeventiental horecabedrijven met een grote diversiteit zoals onder anderen; de Bloemenbar, Vergulden Eenhoorn, Disco Dolly, Urban Space Agency, Cannibale Royale (zes locaties), Café Restaurant Nieges, Oliva, Hannekes Boot, Café Nieuw Amsterdam, West-Indisch Huis, A Matter of Taste Catering en Aloha Bowling. Naast al deze activiteiten ook nog eens actief, sinds 2018, als voorzitter van Koninklijke Horeca afdeling Amsterdam. De kettingvraag van ons vorige interview met Rober Willemsen, “Waar haal jij de ambitie, energie en drive en politieke correctheid vandaan om dit te blijven doen?”, is de start van dit boeiende interview. Antwoord zit hem wellicht in zaken anders willen doen, zaken niet als een gegeven willen aannemen en zaken willen veranderen, jezelf vasthouden aan positieve zaken, maar vooral ook in het samen met mensen zaken willen realiseren, aanpakken en veranderen. HorecaAdviesBureau.nl sprak met hem in een openhartig interview over transparantie, open agenda’s en de clashes met het gemeentebestuur van Amsterdam ten tijde van Corona in Café Nieuw Amsterdam. Een historisch pand met allure in de Haarlemmerstraat, waar het vroeg op de dag al gezellig druk begint te worden.

3) Wat is jouw grootste uitdaging als horecaondernemer?
“Naast de financiële situatie van veel bedrijven, is op dit moment echt actueel de personeelsproblematiek. Wij als organisatie proberen inspirerend te zijn voor jongeren om in onze branche te komen werken, wij betalen boven de CAO. De hoge uurlonen betaald door bijvoorbeeld de GGD’s maakt het echter lastig om jongeren terug te laten keren naar de branche.” Daarnaast maakt Pim zich zorgen over een ander onderwerp. “Men op het Stadshuis heeft geen idee wat horecaondernemers allemaal moeten, meemaken en doen in deze tijd. Meer knowhow en inzicht in onze sector is wenselijk” Pim is van mening dat beleid en regelgeving getoetst zouden moeten worden op de consequenties en gevolgen. “Het wantrouwen van onze branche en de regelgeving voor horecaondernemingen op ondermijning en allerlei andere controles zoals de BiBoB maken het verkrijgen van horecavergunningen zeer lastig en kost maanden. Met als gevolg voor startende ondernemers flinke kosten van huur en personeel. Dit terwijl bijvoorbeeld een willekeurige kapperszaak in Amsterdam in korte termijn van de hand kan worden gedaan met een flinke overwaarde zonder dat hier een fatsoenlijke controle op plaatsvindt. Gelukkig heeft onze Burgemeester dit door en heeft hier aandacht voor gevraagd bij de landelijke instanties.”




5) Wat is de grootste uitdaging voor de horecaondernemer?
“Ondanks alle eerder genoemde problemen, het scheiden van zakelijke en gastvrije activiteiten, het juist niet laten merken van je zakelijke problemen en dienstbaar blijven en je verplaatsen in de gasten.” Is volgens Pim een grote uitdaging van de hedendaagse horecaondernemer. Juist nu er personeelstekorten zijn biedt een branche geleide opleiding veel kansen. Pim geeft aan dat de kansen om mensen en opleidingen in de horecabranche te laten starten er juist nu zijn. “Leer medewerkers dienstbaar en tolerant te blijven naar hun gasten. De jeugd verandert continue en er zijn andere behoeftes. Een gevaar komt bij de 10 minuten bezorgservices vandaan. Medewerkers kunnen hier heel flexibel werken en dat ligt dichter bij de behoeftes en wensen van jongeren. Wij als branche moeten ervoor zorgen die aansluiting te vinden bij jongeren die anders denken, willen en doen. Laat opleidingen aansluiten bij het nieuwe leren en flexibilisering van de maatschappij. Praktijkgericht onderwijs zoals bij de “House of Hospitality” of een “Cannibale Royale Academy” sluit beter aan bij de hedendaagse maatschappij en wij kunnen samen de oude ROC structuren verbeteren. De beste hospitality medewerkers kunnen overal terecht of dit nu banken zijn of dienstverlenende bedrijven. De zorg die wij moeten hebben is dan ook deze medewerkers vast te houden voor onze branche, door het ook leuk voor zij te maken en zaken met elkaar te regelen en te doen.”




2) Wat is horeca voor jou?

“Horeca is voor mij een beleving veel meer dan alleen eten en drinken, tijd nemen voor de gast en op een natuurlijke wijze sfeer creëren. Door de mix van verschillende eigenaren en compagnons die wij hebben komen de meest excentrieke ideeën en plannen op tafel. Wij kijken naar wat wij missen en willen maken.” Dit wordt dan ook gewaardeerd en als leuk ervaren door de gasten.
In de 17 zaken die zij hebben, werken ze steeds met verschillende compagnons en bieden de bedrijfsleiders met ambitie de keuze om mede-eigenaar te worden, ieder met zijn eigen kwaliteiten en vaardigheden. “Deze opzet met compagnons maakt het mogelijk dat ik ook niet altijd aanwezig hoef te zijn. Ondanks dat sommige compagnons jong zijn laten wij ze alle operationele zaken zelf doen, maar alle backoffice werkzaamheden als bijvoorbeeld personeelszaken, inkoop, contracten, post en facturen halen wij bij ze weg en zijn centraal geregeld.” Cannibale Royal waarvan er meerdere bedrijven zijn, is volgens Pim apart georganiseerd, zo is er bijvoorbeeld ook een Cannibale Royale Academie waar ze zelf mensen opleiden.


4) Hoe denk je, ga je of heb je deze uitdagingen opgelost?

“Naast ondernemer ben ik voorzitter van KHN in Amsterdam, dit is een vrijwilligersfunctie maar door Covid lijkt het een fulltime baan. Gelukkig hebben wij een leuk, ambitieus en breed bestuur, wij werken vrijwillig maar niet vrijblijvend en kunnen elkaar goed opvangen en waarnemen in geval van afwezigheid samen met een topper van een regiomanager.” Pim vindt het jammer dat weinig horecaondernemers tijd vrijmaken om zich te bemoeien met regelgeving en bijvoorbeeld niet inspreken tijdens de raadsvergaderingen op het gemeentehuis. Hierdoor worden horecaondernemers te weinig of niet gehoord. Door de focus van het gemeentebestuur op bewoners van Amsterdam wordt er veel geluisterd naar de bewoners van de binnenstad, deze zijn doorgaans goed opgeleid, op leeftijd en hebben de tijd om procedures aan te spannen of bezwaar te maken. Hierdoor ontstaat een eenzijdig beeld. “Voor een stad is de driehoek van bewoners, voorbijgangers en ondernemers zeer belangrijk, maar door de eenzijdige focus op alleen bewoners is dit in onbalans en worden allerlei vergunningen en aanvragen aangevochten. Het gevoel bestaat dat de horeca door het stadsbestuur wel wordt gehoord, maar niet wordt gekend. Het besef en het beleid beter insteken zodat dit aansluit bij ondernemingen die de stad van basisbehoeften voorzien.”


6) Aan welke ondernemer zou jij een vraag willen stellen?
“Ik zou mijn vraag willen stellen aan Nico Evers, General Manager bij Hotel Jakarta. Een uniek energieneutraal en het meest duurzame hotel van de stad. Ik zou van jouw graag het verhaal achter dit hotel horen, waarom gebeuren de zaken zoals ze gebeuren. Hoe kom je op de ideeën waarmee je echt bijzonder bent ten opzichte van de andere hotels.”