Marketing in de horeca

Werk aan je merk

Wat maakt jouw restaurant nu uniek vergeleken met andere horecagelegenheden in de buurt? Dat is een vraag die je voor jezelf en je klanten moet beantwoorden. Want goede Marketing begint bij een sterk merk. Dus vraag jezelf af: Waarom zouden klanten precies naar jouw bedrijf moeten komen? Is het omdat je eten op een speciale manier bereidt? Is het door je uitmuntende gastvrijheid? Is het eten in jouw café goedkoper dan in andere cafés?


Video content

Video is booming. En gelukkig zijn er talloze opties om videomarketing in te zetten. Kies bijvoorbeeld voor het (laten) maken van een bedrijfsvideo of start een serie how-to video’s op YouTube. Ook kun je kiezen voor iets toegankelijkere manieren om video’s te delen, bijvoorbeeld een video van de sfeer in je zaak of een vlog over het turbulente leven als horeca-ondernemer.

Maak gebruik van social media

Natuurlijk mag social media niet ontbreken. Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Snapchat en Tiktok: het zijn allemaal waardevolle kanalen om in de huidige situatie met je gasten in contact te blijven. Het is belangrijk om na te gaan of je wel over voldoende tijd beschikt om jouw profiel actief en op peil te houden. Ons advies: één actieve account is beter dan drie slecht onderhouden profielen.

Nieuwsbrief:

Een maandelijkse nieuwsbrief via e-mail kan een heel effectieve manier zijn om jouw gasten op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in jouw restaurant. In tegenstelling tot social media geeft e-mailmarketing je bovendien de mogelijkheid om meer uitgebreide toelichting te geven of om meerdere boodschappen in één bericht te verpakken. Bovendien is het een effectieve manier om gasten te verleiden tot een nieuw bezoek of het doen van een herhaalbestelling.



Denk lokaal

Veel van jouw gasten gaan spontaan naar een restaurant. Vaak moeten zij ter plekke kiezen naar welk restaurant ze gaan. En dan moeten zij kiezen. Stel jij gaat winkelen in Rotterdam. Je besluit samen met je vrienden een restaurant op te zoeken, maar bent niet bekend met de stad. Je wilt Vietnamees eten. Je pakt je telefoon erbij en opent google. Je zoekt ‘Vietnamees eten Rotterdam.’ Google laat je een paar restaurants op de kaart zien. En in de zoekmachine staan bovenaan drie goede suggesties. Dat zijn dus de restaurants die veel moeite hebben gestoken in hun website. Daarnaast hebben een aantal restaurants geld gestoken in advertenties. Omdat deze restaurants hoog staan in Google, zijn mensen geneigd om naar die locatie te gaan. Ze stippelen een route uit op Google Maps. Keuzes worden dus vaak heel spontaan en lokaal gemaakt. Houd daar dus rekening mee. Veel mensen weten fysiek de weg naar een restaurant niet te vinden, dus zoeken ze de horecagelegenheid online op. En daar kan jij dus goed van profiteren.

Zet je eten ‘in the picture’

We likkebaarden allemaal van een sappige hamburger, en we krijgen spontaan dorst van het zien van een frisse cocktail. Maak je volgers daarom maar flink enthousiast met wat je in huis hebt! Bereid bijvoorbeeld op een vrije dag een aantal van je gerechten voor en maak er vervolgens foto’s van (of laat er foto’s van maken). Deze kan je vervolgens in de weken erna gebruiken voor je website en social media


Wat zet je dan in zo’n e-mail nieuwsbrief?

• het nieuwe menu
• één specifiek gerecht of drankje in de
spotlight zetten
• een winactie delen
• een nieuwe medewerker introduceren
• een speciale avond aankondigen, ect.
• overig nieuws


Hoe kun je gasten aanzetten tot UGC

UGC is data en informatie dat is gemaakt door externe personen die zonder vergoeding bij een organisatie betrokken zijn. Neem UGC dus zeker op in jouw horeca marketingplan. De volgende stap is om je gasten aan te zetten UGC te creëren. Aangezien het om authentieke content gaat waar je niet direct bij betrokken bent, zou het op het eerste zicht misschien moeilijk lijken om dat te realiseren, maar niets is minder waar. Begin bij de basis: wat zet gasten aan om hun smartphone boven te halen en een foto of video te maken in jouw zaak? Het interieur, de presentatie van je gerechten, originele en levendige elementen, en kleurrijk artwork, noem maar op.
Met andere woorden: maak van jouw restaurant een fotostop. Creëer een plek die bijna schreeuwt om gefotografeerd te worden. Zorg er ook voor dat gasten in de gegevens van jouw social media accounts snel jouw accountnaam en voorkeur hashtags terugvinden zodat je eenvoudig getagged kunt worden en meer momentum kunt creëren.
Een andere horeca social media marketing tip voor het stimuleren van UGC is gasten een attentie, cadeautje of korting te bieden als ze een foto, video of story – of zelfs hun ervaring in de vorm van een positieve review – op social media plaatsen.




Start met SEO

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Dit omvat alles waarmee een bezoeker jou kan vinden in Google, dus zonder dat hier advertentiebudget bij komt kijken. Voor jouw restaurant is het natuurlijk vooral van belang dat (potentiële) gasten uit de omgeving jou weten te vinden. Onder andere door het aanmaken van je Google Mijn Bedrijf-profiel en door reviews te verzamelen, vergroot je jouw lokale vindbaarheid.

Google Mijn Bedrijf

Een groot deel van de gasten kijkt eerst op z’n telefoon voordat een er een keuze gemaakt wordt voor een horecagelegenheid. Een optie die vaak gebruikt wordt is Google Maps. Hier staat immers een overzicht van alle restaurants in de buurt, met foto’s, een beschrijving én recensies van mensen die hier eerder geweest zijn. Voor restauranthouders is het goed om te weten dat je een groot deel van de regie van Google Mijn Bedrijf zelf in handen hebt. Zo kun je bijvoorbeeld zelf foto’s uploaden, openingstijden aanpassen, een aantrekkelijke beschrijving toevoegen én actief recensies vragen aan tevreden gasten! Dit laatste gebeurt eenvoudig door een recensie link aan te maken, via de gratis Google recensie link generator. Zo wordt het verzamelen van recensies een stuk eenvoudiger. Pro tip: maak een QR-code van de link en zet deze op de rekening die gasten ontvangen!


E-mailadressen verzamelen

• Je kunt na ieder diner een kaartje
achterlaten waar ze hun e-mailadres op
schrijven zodat ze mee kunnen doen met
een winactie.
• Ook op social media of op je website kun je
mensen zich laten inschrijven voor jouw
nieuwsbrief.

Adverteren op social media en daarna mensen op je email lijst krijgen, het is de heilige twee-eenheid voor succesvolle horecamarketing

Waarom een website

Als je een (feest)café of een shoarmatent hebt dan maakt het allemaal niet heel veel uit. Alle informatie die je kwijt wilt en al die ‘partypics’ die je op de zondagochtend met het schaamrood op de kaken wilt bekijken, kun je inderdaad allemaal kwijt op Facebook. Maar daarmee houdt het dan ook op.

Website laten maken

Elk zichzelf respecterend restaurant zou toch de moeite moeten nemen om een website te laten maken om een goede indruk achter te laten bij je (potentiele) gasten. Misschien kun je er geen gasten op winnen, je kunt ze er wel op verliezen. Zeker voor de wat oudere gast die lang bezig is met het zoeken naar openingstijden op een Facebook pagina. Want daar zit natuurlijk wel een verschil in want als die op zoek gaat naar een restaurant dan wordt er gewoon Google gebruikt om de website even te bekijken.

Google en Iens

Google doet al een hele hoop voor je, websites als Iens hebben een archief aan recensies voor je klaarstaan. Thuis bestellen gaat via Thuisbezorgd en op Facebook en via nieuwsbrieven houden restaurants hun volgers op de hoogte van acties, aanbiedingen en kortingen. Genoeg tools als restauranthouder om zichtbaar te zijn en te laten weten dat je bestaat.
Toch moet een goede website simpelweg niet onderschat worden. Je geeft je gasten met een website al een eerste kijk in je huiskamer. Wil jij dat je eerste indruk er één uit 10.000 is met een gestandaardiseerd profiel op Facebook? Ook geeft een website je veel meer mogelijkheden om hoog in de rankings van Google te komen. Gasten op zoek naar een willekeurig Italiaans specialiteiten restaurant zullen geheid eerder goedwerkende websites op Google tegenkomen dan een losse verdwaalde Facebook pagina.
Dus een goedwerkende website is nodig. De relatief kleine investering weegt niet op tegen het potentieel aantal gasten wat je ermee kunt verliezen als je het niet hebt.