Horeca starten? De 5 aandachtsgebieden en tips!

Horeca starten? De 5 aandachtsgebieden en tips!

Een horecazaak starten is leuk. Het opstartproces is echter een fase die niet onderschat moet worden. Sterker nog, met een goede voorbereiding is de kans op succes vele malen groter dan met een halve voorbereiding! Waar moet u nou op letten bij het starten van een horecaonderneming?

1) Financiering

Geld, geld en geld. Eigenlijk de drie belangrijkste zaken om op orde te hebben voor het starten van een horecazaak. Hoe gaat u de financiering regelen? Heeft u veel eigen geld of familievermogen? Naar de bank met een ondernemingsplan? Informal investors zoeken? Praten met de brouwerij of een investeringsmaatschappij? Crowdfunding via kennissen en vrienden? Allemaal zaken om goed over na te denken.

Onze gouden tip: combineer alles! De ene optie zit de andere niet in een weg. Zorg voor een goed plan en haal via meerdere opties je kapitaal binnen. Wat ook helpt is praten met een goed adviesbureau dat je hierbij helpt. Natuurlijk staan onze adviseurs voor je klaar.

2) Vergunningen

Nederland regelland wordt er wel eens gezegd. In de horeca gaat dat zeker op. Omdat er met mensen wordt gewerkt, eten wordt bereid, muziek wordt gedraaid, afval wordt gemaakt en alcohol wordt geschonken zijn er tal van vergunningen die je op orde moet hebben.

Dat staat nog los van de vergunningen die je nodig hebt voor je aan- of verbouw van je pand. Die moet namelijk passen binnen het gemeentelijke bestemmingsplan en voldoen aan brandveiligheid. Tip: op internet zijn er diverse checklists te vinden die je kunt gebruiken.

Als u moeite heeft met de interpretatie of aanvraag van vergunningen dan kunt u ons natuurlijk ook inschakelen.

3) Personeel

Wie gaat wat doen? De belangrijkste vraag die je moet stellen voordat je gaat starten. Van floormanager tot barpersoneel en keukenhulp; iedereen moet op een juiste manier zijn of haar rol vervullen.

U als eigenaar / bedrijfsleider bent daar een belangrijk de spil in! Een lastige taak, maar geen onmogelijke. Als het gouden team is uitgedacht, begint de zoektocht naar het juiste personeel. Lees daar onze tips voor het werven van horecapersoneel eens over.

De gouden tip? Begin in uw eigen netwerk, maar wees vooral niet bang om een expert in te schakelen. Wij horen vaak van startende horecaondernemers terug dat we een meerwaarde zijn geweest in de aanloopprocedure bij het zoeken van horecapersoneel.

4) Inkoop

Personeel bepaalt als het goed is rond de 30% van uw inkoopkosten. En as u alle kosten meeneemt, dan houdt u als het goed is ronde de 10% over als bedrijfsresultaat. Dat zijn handige richtlijnen om mee te rekenen als u een horecazaak gaat starten.

Natuurlijk is het ook belangrijk over uw product na te denken. Met welke groothandel, brouwerij en andere leveranciers gaat u zaken doen? Met wie gaat uw zaak het grootste succes worden? Naast personeel en uw product inkoop zijn er nog veel meer zaken waar u over moet nadenken. Denk aan de inkoop van een kassasysteem, alarm, brandmelders- en blussers, bedrijfsaval, vetscheiding, elektra, gas, verzekeringen en een accountant!

Onze tip: ga voor alles 'shoppen' op internet. Er zijn veel inkoopcombinaties waar u aan mee kunt doen. Neemt u een bestaand bedrijf over of heeft u wat kosten bij andere partijen opgevraagd? Doe onze gratis bespaarscan en kijk waar u kunt besparen!

5) Administratie

Voor veel ondernemers een noodzakelijk kwaad. Het is echter ook een keiharde must. Niet alleen voor de belastingdienst, maar juist ook voor uzelf! Een goede administratie maakt veel inzichtelijk over uw bedrijf. Het kan aan het licht brengen waar het geld er hard inkomt of juist hard weer uitgaat!

Tip: zorg voor een goede administrateur waar u mee samenwerkt. Zorgt dat u de dingen doet die u goed doet, die u wil doen of die u kan. Zorg dat de administrateur de rest doet en dat u begrijpt wat uw cijfers betekenen!

Dit is ook de aanpak van Horecaadviesbureau. Wij kunnen de volledige administratie voor u uit handen nemen. Wij zorgen dat u altijd op de hoogte bent van de stand van zaken en vertalen de cijfers naar bruikbare tips over uw bedrijfsvoering.

Juist voor startende horecaondernemers is een goede opzet van een   belangrijk. Daar kunnen wij ook bij helpen. Klinkt dit goed? Neem dan eens contact met ons op om de mogelijkheden te bekijken.